Pages

Hadith of the Update

Narrated by 'Abdullah bin 'Amr,

A person asked Allah's Apostle. "What (sort of) deeds in or (what qualities of) Islam are good?" He replied, "To feed (the poor) and greet those whom you know and those whom you don't know."

[Bukhari. Volume 1, Book 2, Number 27]

Quote of the Update

The secret of getting ahead is getting started.

-Mark Twain

Monday, February 28, 2011

Iskandar Zulqarnain?

Syiling yang dijadikan bukti Alexander mempunyai dua tanduk
Hey guys. Malam ni rasa nak cerita pasal Zulqarnain sikit. Siapa tak pernah dengar pasal Zulqarnain Qurani? Rasanya tak ada sebab orang Melayu dari zaman dulu lagi dah cerita pasal ni dan orang Melayu sudah sinonim mengatakan Zulqarnain tu ialah Alexander the Great (Raja Iskandar) dari Macedonia. Sebabnya, di dalam buku Sejarah Melayu tertulis "A'lam ketahui olehmu, pada zaman dahulukala, dan pada masa yang lalu, kata yang empunya ceritera, bahawa Raja Iskandar, anak Raja Darab, Rom bangsanya, Makaduniah nama negerinya, Zulqarnain gelarnya, sekali persetua baginda berjalan hendak melihat matahari terbit, maka baginda sampai pada suatu bi'at, negeri Hindi." Secara perlahan-lahan, Alexander ranum dalam kepercayaan masyarakat Melayu. Beliau lebih dikenali sebagai Zulqarnain atau Iskandar Zulqarnain. Di dalam Surah al-Qahfi, ada menceritakan pasal seorang tokoh iaitu Zulqarnain yang telah menguasai Timur dan barat serta melaksanakan misi membina tembok penghalang Yakjuj Makjuj (Gog Magog). Namun, siapakah beliau yang sebenarnya masih menjadi misteri. Kalau ikut apa yang ditulis oleh Muhammad Alexander (Wisnu Sasongko) di dalam buku Yakjuj Makjuj Bencana Di Sebalik Gunung, Alexander the Great atau Raja Iskandar ialah Zulqarnain. Maksud Zulqarnain ialah pemilik dua tanduk. Tetapi, menurut pandangan aku yang tak seberapa ni, Alexander bukanlah Zulqarnain yang dimaksudkan di dalam Al-Quran. Sebabnya, dalam kebanyakan buku yang telah aku baca dan di dalam Wikipedia juga mengatakan Alexander mengamalkan Greek polytheism. Polytheism adalah kepercayaan kepada banyak Tuhan dan Alexander dikatakan mempercayai bahawa beliau ialah anak Zeus (Tuhan Greek). Beliau juga percaya kepada Tuhan Amon (Tuhan Mesir Purba) dan menganggap dirinya sebagai anak Amon. Jadi, hal ni dah dapat menunjukkan bahawa Alexander bukanlah Zulqarnain kerana di dalam surah al-Qahfi, Zulqarnain dikatakan sebagai orang yang beriman. Jadi, masakan orang yang mempercayai dirinya sendiri anak Tuhan dan menyembah Tuhan-tuhan Greek ialah orang yang beriman. Selain itu, Zulqarnain diceritakan oleh Allah SWT bahawa beliau telah membina dinding untuk menghalang Yakjuj Makjuj. Hal ini membuktikan bahawa Alexander bukanlah Zulqarnain kerana tiada satu catatan sejarah pun yang menceritakan bahawa Alexander ada membina tembok sepanjang hidupnya. Alexander juga merupakan seorang yang selalu mabuk akibat meminum arak tapi mungkin alasan ni tak boleh digunakan untuk kata Alexander tu tak beriman kerana arak hanya diharamkan beberapa tahun selepas kerasulan Nabi Muhammad SAW dan masa itu terlampau jauh di hadapan zaman Zulqarnain (ratusan tahun). Beliau mengambil alkohol secara berlebihan dan akibatnya, beliau telah membunuh Cleitus (pernah menyelamatkan nyawa beliau) yang memuji kepimpinan Raja Phillip II dan mengkritik kepimpinan Alexander. Beberapa tahun sebelum peristiwa pembunuhan ini, Bucephalus (nama kuda Alexander) pernah dilarikan oleh penduduk di sebuah tempat bernama Malli (selatan Punjab). Beliau menjejaki kudanya itu dan apabila bertemu, mereka yang mengambil kuda itu memulangkannya kembali kerana gentar dengan tentera beliau. Walaupun kudanya telah dikembalikan, Alexander yang terlampau marah telah mengepung penempatan itu. Beliau memanjat tangga ke atas dinding penempatan itu dan malangnya tangga itu patah dan beliau terjatuh ke dalam kelompok musuh dan terpisah dengan tenteranya. Beliau melawan musuh-musuhnya hingga beliau dipanah di dada. Tenteranya berjaya masuk ke dalam dan Cleitus (yang dibunuh Alexander beberapa tahun kemudian) telah menyelamatkan nyawa beliau. Jadi, jika seseorang itu beriman, adakah dia akan membunuh seseorang yang telah menyelamatkan nyawanya? Of course not. Tambah-tambah lagi, orang itu hanya mengkritik kita, dan itu bukanlah satu kesalahan yang besar. Jadi, bagi aku, memang tak padanlah Alexander dengan Zulqarnain kerana di dalam al-Quran. Di dalam surah al-Qahfi, ayat 86, Zulqarnain diberi pilihan, beliau mampu menyeksa ataupun mampu berbuat kebaikan kepada mereka. Dan Zulqarnain berkata dalam ayat yang seterusnya "Adapun orang yang aniaya maka kami kelak akan mengazabnya, kemudian dia dikembalikan kepada Tuhannya, lalu Tuhan mengazabnya dengan azab yang tidak ada taranya. Adapun orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka baginya pahala yang terbaik sebagai balasan, dan akan kamu titahkan kepadanya (perintah) yang mudah dari perintah-perintah kami." Jadi, daripada ayat ni, jelas menunjukkan yang Zulqarnain ini seorang yang berperibadi mulia. Jadi, bagi aku, Alexander dengan Zulqarnain mempunyai ciri-ciri yang jauh berbeza. Tapi, apa pun, ini hanya anggapan aku saja. Tak semestinya betul. Kalau korang rasa apa yang aku cakap salah, takde masalah. You're free to think of anything. In my next post, I'll tell you of who I think Dhul-Qarnayn is. And, if you have any question, feel free to ask. And also, feel free to give your opinions. Till the next post.


~Lonymous~

Tuesday, February 15, 2011

Kelahiran Nabi Muhammad S.A.W

Abdul Muttalib mengahwinkan Abdullah dengan Siti Aminah binti Wahab yang juga daripada keturunan suku Abdul Manaf. Keturunan ayah dan ibu Nabi Muhammad S.A.W adalah daripada Qusai bin Kilab. Kesemua mereka daripada keturunan Nabi Ismail. Daripada sudut keturunan pun, Muhammad bin Abdullah adalah orang paling mulia dan paling bangsawan. Keluarga Siti Aminah tinggal di Yathrib (Madinah) jadi Abdul Muttalib membawa anaknya Abdullah ke Yathrib dan dikahwinkan di sana dengan Siti Aminah. Selepas itu mereka pulang ke Mekah.
Semasa Siti Aminah mengandung, ayah Nabi Muhammad S.A.W meninggal dunia sebelum baginda dilahirkan lagi. Sebelum Aminah melahirkan Nabi Muhammad S.A.W, beliau bermimpi melihat dirinya melahirkan seorang anak lelaki yang lahir bersama satu cahaya yang memenuhi bumi. Siti Aminah juga melihat dirinya berdoa kepada Tuhan, "Aku berlindung kepada Tuhan yang Esa supaya diselamatkan anak ini daripada semua orang yang dengki." Kelahiran ini adalah pada hari Isnin 12 Rabiulawal Tahun Gajah.
Banyak perkara yang pelik berlaku semasa kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. Hasan bin Thabit, penyair Nabi Muhammad S.A.W menceritakan semasa baginda lahir, dia berada di Madinah dan umurnya pada masa itu 7 tahun. "Pada hari itu, aku berada dalam majlis orang-orang Yahudi Madinah. Seorang ulama Yahudi memanjat ke atas bumbung rumahnya sambil menjerit kepada semua orang, 'Bintang Ahmad muncul di langit.' Bintang ini hanya muncul apabila Nabi Muhammad S.A.W dilahirkan." Hasan sendiri menyaksikan peristiwa itu.
Siti Aminah pernah memberitahu, semasa dia mengandungkan Nabi Muhammad S.A.W, dia tidak merasa penat ataupun sakit. Menurut sejarah, baginda dilahirkan dalam keadaan sujud dan telah berkhatan. Apabila berita kelahiran ini sampai kepada Abdul Muttalib, beliau terlalu gembira. Apabila dia mendengar cerita-cerita tadi, dia bertambah gembira. Pada masa itu, Abdul Muttalib sudah menyebut anak ini akan mempunyai masa depan yang besar. Oleh kerana terlalu gembira, Abdul Muttalib terus membawa Nabi Muhammad S.A.W ke dalam Kaabah sambil bersyukur kepada Tuhan.
Nama Muhammad diberikan oleh Abdul Muttalib. Pada suatu masa, Abdul Muttalib pernah mengembara ke negeri Syam dengan tiga orang sahabatnya.Mereka bertemu dengan ulama Yahudi di Syam. Rahib ini bercerita kepada mereka, akan lahir seorang nabi di Mekah bernama Muhammad. Selepas itu, apabila pulang, keempat-empat mereka berazam menamakan anak mereka Muhammad, 
Abdul Muttalib menamakan cucu lelaki daripada anak kesayangannya itu dengan nama Muhammad. Sebelum itu, orang-orang Arab tidak ada yang bernama Muhammad. Antara perkara pelik yang berlaku semasa kelahiran Nabi Muhammad S.A.W juga adalah bergegarnya Iwan Kisra iaitu istana Raja Farsi, kerajaan yang paling besar pada masa itu. Gegaran itu menyebabkan 14 anjung istana runtuh dan api yang sudah disembah oleh Majusi sejak beribu-ribu tahun yang tidak pernah padam sebelum ini terpadam. Gegaran itu juga menyebabkan tasik yang bernama Tasik Sawwah yang berdekatan dengan istana Raja Farsi itu tertimbus.
Apabila Kisra (Raja Farsi) melihat kejadian-kejadian pelik ini, dia menjadi sangat takut lalu memanggil ahli-ahli nujum dan pendeta-pendetanya yang dapat berhubung dengan jin. Jin-jin sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W boleh naik ke langit dan mendengar berita di langit apa yang akan berlaku di dunia. Merekalah yang memberitahu berita-berita ini kepada pendeta-pendeta dan ahli-ahli nujum. Dari sinilah para pendeta dan ahli nujum membuat ramalan mereka.
Allah berkata dalam surah al-Jin ayat 9 yang bermaksud, "Kami para jin sebelum ini mempunyai tempat untuk mendengar berita di langit, barang siapa yang mencuri dengar lagi sekarang akan dipanah." Ada antara pendeta ini yang menyebutkan pada Kisra, peristiwa ini berlaku kerana kelahiran seorang nabi.
Kisra bertanya maksud 14 anjung istana Kisra yang runtuh. Mereka berkata, "Kerajaan Farsi akan diperintah oleh 14 orang Kisra lagi dan selepas itu kerajaan Farsi akan jatuh." Kisra berkata, "14 orang Kisra lagi, memaparkan tempoh yang masih panjang, masih lama lagi, tidak perlulah dirisaukan."
Selepas kematian Kisra ini, anak-anaknya berebut kuasa. Dalam masa 4 tahun sahaja, 10 orang Kisra memerintah Farsi. Semua ini petanda kejatuhan kerajaan yang paling besar pada masa itu iaitu Kerajaan Farsi. Inilah antara berita gembira yang berlaku sempena kelahiran Nabi Muhammad S.A.W.
Walaupun post ni lambat sikit, tapi harap-harap dapatlah memberi sedikit pengetahuan kepada yang membaca. Selamat Menyambut Maulidur Rasul. 


~Lonymous~

Sunday, February 13, 2011

What to Read



Hey guys. All right. Dalam post saya yang terakhir, saya ada sebut pasal membaca dan hari ni saya rasa macam nak bercerita tentang membaca. Hari ni, saya tak berminat nak bercerita mengenai kepentingan membaca sebab anda semua pasti dah tahu kepentingannya. Silap-silap, dah naik muak sebab asyik buat karangan mengenai kepentingan membaca memanjang. Jadi, hari ni saya nak cerita tentang apa yang perlu dibaca. Tapi sebelum tu, biar saya jelaskan maksud membaca. Menurut Wikipedia, membaca adalah satu proses menyahkod simbol-simbol tertentu untuk mendapatkan maksud daripada teks (seperti membaca buku). Maksudnya, kita cuba untuk memahami simbol-simbol (yakni huruf-huruf) dalam susunan tertentu untuk memahami maksud sesuatu teks. Saya tak tahu tentang luar negara jadi saya akan cerita pendapat saya tentang budaya membaca di Malaysia. Sekarang ni, kita dapat lihat ramai rakyat Malaysia yang gemar membaca sehinggakan banyak anak-anak kecil yang menyuruh ibu bapa mereka membelikan buku untuk mereka. Harap-harap, kadar buta huruf di Malaysia dah berada di tahap minima. Akan tetapi, terdapat lagi satu masalah yang besar. Walaupun kebanyakan rakyat Malaysia mula berminat untuk membaca, tetapi masalahnya, mereka tidak tahu apa yang patut dibaca terutamanya remaja-remaja Malaysia (jarang orang-orang tua ada masalah ni). Kebanyakan remaja dan segelintir orang-orang yang berumur gemar membaca buku yang tidak memberi banyak faedah terhadap mereka. Banyak di antara mereka hanya minat membaca novel-novel cinta,novel-novel fiksyen dan novel-novel yang hanya direka sekadar untuk kepuasan membaca. Bukanlah tak boleh nak baca novel macam tu, tapi sepatutnya kita juga perlu membaca buku-buku ilmiah seperti biografi,sejarah,geografi dan buku-buku lain yang mengandungi fakta. Memang tidak dinafikan sama sekali membaca novel ada faedahnya seperti dapat belajar 'grammar', perkataan-perkataan baru dan lain-lain tetapi dengan membaca buku-buku ilmiah, kita bukan sahaja mendapat kelebihan dari sudut itu bahkan mendapat input-input yang banyak dan fakta-fakta yang berguna. Kebanyakan novel hanya ditulis untuk memberi keseronokan dan kepuasan kepada pembaca tetapi tidak banyak input-input yang berguna diselit ke dalam novel-novel tersebut. Manakala, buku-buku ilmiah pula ditulis bertujuan untuk memberi fakta-fakta yang berguna kepada kita dan mungkin inilah sebabnya tidak ramai yang berminat untuk membacanya kerana buku-buku tersebut sarat dengan fakta yang menyebabkan kebanyakan orang bosan ketika membaca buku-buku tersebut. Namun kita sepatutnya melihat kepada faedahnya, bukan keseronokannya. Tambahan pula, kebanyakan penulis buku-buku ilmiah telah berusaha untuk menjadikan buku mereka bukan sahaja sarat dengan fakta tetapi juga dapat memberi keseronokan kepada pembacanya. Namun, segala usaha mereka tersebut tidak juga berguna sekiranya kita memang langsung tidak berminat untuk membacanya. Memang benar 'Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya', tetapi kita juga perlu lihat apakah yang dibaca. Jika hanya sekadar membaca novel-novel fiksyen, adakah kita akan menjadi 'Bangsa Berjaya'? Sudah tentu tidak. Jadi, harap-harap, selepas ini, kepada pembaca-pembaca post ini, tolonglah fikirkan kebenaran mengenai apa yang telah diceritakan di atas. Saya juga berharap selepas ini, lebih ramai rakyat Malaysia, terutamanya golongan remaja akan lebih berminat untuk membaca buku-buku ilmiah. Namun, itu tidak bermaksud novel-novel fiksyen langsung tidak boleh atau tidak perlu dibaca. Pandai-pandailah anda timbang. 


~Lonymous~

Friday, February 11, 2011

Sejarah Abdul Muttalib Menggali Zamzam

Telaga Zamzam

Abdul Muttalib merupakan datuk Nabi Muhammad SAW. Nama sebenarnya ialah Syaibah. Selepas berkahwin, Abdul Muttalib mendapat anak sulung lelaki bernama Harith.Apabila harith dewasa, Abdul Muttalib mendapat mimpi pelik. Imam Ibnu Ishak, seorang ahli sejarah yang besar melaporkan daripada Ali mimpi ini; ada orang datang menyeru Abdul Muttalib dan menyuruhnya menggali al-tibah. Abdul Muttalib bertanya kepada suara itu, "Apakah al-tibah itu?" Tetapi suara itu sudah hilang.
Malam kedua dia bermimpi lagi. Suara itu datang lagi menyuruhnya menggali barrah, "Apa barrah itu?" Suara itu sudah hilang. Abdul Muttalib dapat merasakan ada perkara penting, kerana dia tidak pernah mengalami mimpi begitu sebelum ini.
Malam ketiga dia bermimpi lagi, suara dalam mimpi itu berkata, "Gali madhmunah." "Apa itu madhmunah?" tanya Abdul Muttalib, tetapi suara itu hilang lagi. Semakin kuat Abdul Muttalib merasakan ada perkara besar melalui mimpi tiga malam berturut-turut ini.
Malam keempat suara itu berkata lagi, "Galilah Zamzam." "Di manakah Zamzam itu?" Kali ini suara itu menjawab, "Ia tidak akan kering selama-lamanya dan tidak akan berkurang, ia akan memberi minum kepada para jemaah haji tetamu Allah Yang Maha Agung, ia berada di antara perut dan darah, di sisi patukan gagak hitam yang ada bulu putih, di rumah kampung semut."
Yakinlah hati Abdul Muttalib dia diperintahkan menggali Zamzam. Masyarakat Mekah tidak tahu di mana Zamzam itu terkambus. Pada masa itu, tidak masuk akal pula kalau hendak menggali sekeliling Kaabah bagi mencari Zamzam. Esoknya, Abdul Muttalib mengajak anaknya Harith membantunya menggali Zamzam dan mempertahankannya apabila pemuka Quraisy yang lain menghalangnya.
Abdul Muttalib mula mencari tanda-tanda yang diberikan kepadanya dalam mimpi itu di sekitar Kaabah. Semasa mencari, satu rombongan Arab datang ke situ bagi menyembelih lembu mereka berhampiran dengan berhala Isaf.
Daripada penyembelihan ini, darah tumpah ke tanah. Lembu yang sudah disembelih itu pula tiba-tiba bangun dalam keadaan darah menghambur daripadanya dan jatuh semula di tempat lain. Rombongan tadi menyempurnakan sembelihan mereka di situ, dikeluarkan perut dan dilapah di situ.
Tahulah Abdul Muttalib, di antara tempat lembu itu mula disembelih tadi dan tempat dia jatuh semula, itulah kawasan untuk dia menggali Zamzam tetapi kawasannya besar, lalu dia mencari lagi tanda-tanda yang lain.
Akhirnya, dia menjumpai kawasan kampung semut. Tetapi kawasan cuma lebih kecil sedikit sahaja daripada kawasan pertama tadi.Tiba-tiba datang seekor gagak hitam yang pada bulunya ada satu bulu berwarna putih. Tahulah Abdul Muttalib itulah kawasan yang diisyaratkan dalam mimpinya.
Apabila Abdul Muttalib mula menggali, Quraisy mula gempar. "Apa yang kamu gali wahai Abdul Muttalib? Mana boleh kamu menggali di sini, di tepi Kaabah." Abdul Muttalib memerintahkan Harith anaknya supaya menghadapi Quraisy, sementara dia sendiri terus menggali tanpa menghiraukan kekecohan orang-orang Quraisy itu. Dalam kekecohan itu, Abdul Muttalib sudah sampai kepada batu penutup telaga. Abdul Muttalib menjerit, "Maha Besar Tuhan, Maha Besar Tuhan." Dengan itu tahulah Quraisy, Abdul Muttalib sudah menjumpai apa yang dicarinya.
Mereka bertanya lagi, "Apa yang kamu gali, wahai Abdul Muttalib?" Kali ini barulah Abdul Muttalib menjawab, "Aku menggali Zamzam." Abdul Muttalib terus menggali sehingga dia bertemu dengan Zamzam. Pada masa itu Quraisy mula tamak. Mereka juga hendak berkongsi telaga Zamzam itu dengan Abdul Muttalib. Mereka meminta Abdul Muttalib menjadikan Zamzam itu hak bersama. Masing-masing tamak ingin berkongsi telaga Zamzam dengan Abdul Muttalib. Hal ini adalah kemuliaan yang besar bagi mereka.
Abdul Muttalib tidak bersetuju kerana dia yang mula menggali dan pada awalnya mereka semua menghalangnya. Quraisy tetap berkeras dan perselisihan ini hampir menyebabkan berlakunya peperangan antara mereka dan suku Abdul Muttalib.
Akhirnya mereka semua bersetuju mencari hakim bagi memutuskan perselisihan mereka. Mereka semua bersetuju mengambil Kahinah, seorang pendeta wanita yang dihormati dalam masyarakat pada masa itu. Pendeta itu daripada suku Saad yang berada di Yathrib (Madinah). Mereka pun pegi ke Yathrib, apabila sampai di sana, Kahinah sudah pergi ke Khaibar. Mereka pun berkejar pula ke Khaibar.
Pada pertengahan jalan, Abdul Muttalib dan orang-orangnya kehabisan air, mereka meminta daripada Quraisy yang lain tetapi air mereka juga tinggal sedikit dan untuk mereka pun tidak mencukupi. Di tengah-tengah padang pasir yang tidak bertepi itu, mereka kehabisan air dan tidak ada sumber air berdekatan situ. Pada masa itu, orang-orang Abdul Muttalib putus harapan bagi mendapatkan air. Akhirnya mereka bertanya pandangan Abdul Muttalib.
Abdul Muttalib berkata, "Sekarang kita gali kubur masing-masing, daripada kita semua mati tidak ditanam biarlah seorang sahaja yang tidak ditanam iaitu yang paling akhir mati." Apabila sudah siap kubur, masing-masing menunggu saat kematian. Tetapi, akhirnya datang fikiran kepada Abdul Muttalib supaya berusaha lagi mencari air. Abdul Muttalib mengajak semua orang-orangnya mencari air. Semasa sibuk menggali, unta Abdul Muttalib bangun daripada duduknya terhentak kakinya ke tanah. Maka dengan kuasa Tuhan keluar air dari situ, Mereka semua dapat minum dan air masih ada lagi. Abdul Muttalib memanggil orang-orang Quraisy juga untuk mengambil air dari situ.
Melihat kejadian yang pelik itu, kesemua mereka berkata kepada Abdul Muttalib, "Yang memberi kamu minum air di tengah-tengah padang pasir ini, dialah yang memberikan Zamzam kepada kamu. Zamzam kepunyaan kamu." Mereka tahu, ini tanda Tuhan ingin memberitahu mereka Zamzam untuk Abdul Muttalib. Siqayah iaitu memberi minum kepada jemaah haji dan Zamzam adalah kepunyaan Abdul Muttalib dan keturunannya. 

-Dipetik dari buku 'Biografi Muhammad Bin Abdullah Perjalan Hidup Seorang Nabi'


~Lonymous~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...