Pages

Hadith of the Update

Narrated by Ibn 'Abbas,

The Prophet said, "There are two blessings which many people lose : (They are) Health and free time for doing good."

[Bukhari. Volume 8, Book 76, Number 421]

Quote of the Update

Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows.

-George Orwell

Monday, March 28, 2011

Bahasa Kelantan


Hey guys. Huh. I wonder... How long have I abandoned this blog? One day? Perhaps two? A week? Oh. Doesn't matter. Anyway, just in case if anyone were wondering where I have been for quite some time, the answer is, I went nowhere but MY LAPPY DOES. Where? Ke kedai. Well.It's kinda broken and I tried to repair it myself but I failed miserably so in the end, to the shop it goes. Oh my gosh. Dah mula merapu dah ni. Ok. Now, back to the topic.

Bahasa Kelantan. Well, I'm sure this language is famous everywhere in Peninsular Malaysia (forget about Sabah and Sarawak coz I'm not sure). Why? Sebabnya, orang Kelantan ni, suka berpindah ke tempat yang akan memberi peluang kepada mereka untuk berniaga dan jadi orang kaya(not all but mostly). Tak percaya? Haha. No problem. Cubalah pergi jalan-jalan di pasar malam ke, pasar minggu ke, atau restoran-restoran tertentu di mana-mana di seluruh negara, mesti anda akan dapat cari kedai makanan Kelantan. Even at the night market near my house, there's this auntie from Kelantan, who is selling nasi kerabu and nasi dagang(pure Kelantan). Memang laku lah perniagaan dia. Dia mula berniaga lebih kurang pukul 6 dan bila pukul 7 lebih-lebih sikit je, sure habis dah. Sometimes, dia dah tutup kedai dan balik dah. Huh. Anyway, korang tak akan jumpa bahasa Kelantan yang pure di tempat lain kecuali di Kelantan sendiri. Apa yang specialnya? Haha. Well, ada satu hari tu, my family and I tengah jalan-jalan then, dalam perjalanan kitaorang nampak satu signboard kedai gambar. Di situ, tertulis, 'Sudah Selalu'. Korang rasalah kan, apa maksud signboard tu? Apa?

Haha. Boleh di agak. Ramai yang akan cakap, kedai itu bermaksud sudah selalu tangkap gambar, ataupun dah biasa tangkap gambar dan yang sewaktu dengannya. Tuuuttt. Salah. Sebenarnya, maksud 'Sudah Selalu' di signboard itu adalah gambar yang ditangkap pada hari itu akan 'Siap Terus'. Ada macam-macam lagi bahasa yang digunakan orang Kelantan akan disalah-faham oleh orang luar. I havea story to tell. Ada dua pelajar menyewa satu rumah. Seorangnya orang Kelantan dan seorang lagi orang KL. Sambil-sambil mereka bersantai di rumah, tiba-tiba seekor ular masuk melalui celah pintu. 

Orang Kelantan: Ambik penyapu wey....Katok2...
Orang KL : Apesal2? Ya Allah Ular. Kejap2. Aku ambik penyapu.
Orang Kelantan: Katok la. Katok.
Orang KL : Bukan katak la. ULAR tu. ULAR. ULAR.
Orang Kelantan: Katok la. KATOK. KATOK. 
Dan begitulah seterusnya. Orang KL itu menganggap yang sahabatnya mengatakan ular itu katak sedangkan maksud 'Katok' yang dikatakan oleh orang Kelantan itu adalah 'Ketuk', bukannya katak. Tapi tak boleh nak salahkan orang KL tu jugak sebabnya, memang ketuk dan katak dalam bahasa Kelantan disebut 'Katok'. Namun, ada sikit perbezaan dalam cara menyebutnya. Ketuk akan disebut Katok. Katak pula akan Kattok.

Orang Kelantan ni, percakapan mereka ada tinggi rendah. Macam bunyi Ka dalam katok tadi, Ka untuk ketuk bunyinya tengah dan Ka untuk katak bunyinya tinggi. Lagi, plastik dalam bahasa Kelantan akan disebut supik. Basikal akan disebut Sika. Lagi satu, korang mesti pernah main sembunyi-sembunyi kan? Orang yang akan mencari perlu mengira mungkin dari 1-10 bagi memberi peluang untuk kita bersembunyi. Kiraan bagi orang Kelantan cukup mudah iaitu...so,wo,go,pak,mo,ne,juh,pear,le,luh.
so=1,wo=dua,go=3, dan seterusnya. Banyak lagi yang nak di-share tapi tak apalah. That's it for now. Till the next post.


~Lonymous~

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...