Pages

Hadith of the Update

Narrated by Ibn 'Abbas,

The Prophet said, "There are two blessings which many people lose : (They are) Health and free time for doing good."

[Bukhari. Volume 8, Book 76, Number 421]

Quote of the Update

Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows.

-George Orwell

Friday, May 9, 2014

Aku Seorang Pelajar Perubatan

Hey guys. Peace be upon you. Ahhh, I feel so sleepy. I just slept for a while in the evening and stayed up the whole night decorating a hall for an event this morning. I bet I'll fall asleep right away even before the speech starts. LOL. Anyway, this post is actually a poem written by me. It has been in draft for a long time and it was supposed to stay as draft for a bit longer. However, since a friend of mine is going to interview for medical course in USM tomorrow, this poem is posted. It's not 100% finished actually but for now, let's make do with it. Enjoy. n_n
----------------------------------------------------------------------------------

Aku Seorang Pelajar Perubatan

Aku seorang pelajar perubatan, kopi selalu jadi peneman,
biskut kering jadi kawan, itu pun sedap buat makan.

Aku seorang pelajar perubatan, masakan ibu asyik di ingatan,
ingat rumah ingat makanan, dikumpul cuti dalam setahun pun cuma sebulan.

Aku seorang pelajar perubatan, jadual penuh dari pagi ke petang,
balik rumah jarang-jarang, sekali dah cuti lepak memanjang.

Aku seorang pelajar perubatan, nota tak diberi katanya adult learning,
apa nak baca aku dah pening, main game lagi happening.

Aku seorang pelajar perubatan, buku banyak tak terbaca,
nota kuliah setinggi meja, akhirnya jadi hiasan sahaja.

Aku seorang pelajar perubatan, kuliah sekalipun tiada ulangan,
setiap hari bertambah bilangan, belajar last minute diamal jangan.

Aku seorang pelajar perubatan, dimarahi doktor jadi rutin,
tak boleh nak jawab apa tu fibronectin, senyum saja bila jumpa di kantin.

Aku seorang pelajar perubatan, dimarahi pesakit satu kebiasaan,
kata-kata sinis jadi makanan, ingatkan kawan-kawan buat pengajaran.

Aku seorang pelajar perubatan, kononnya jadi doktor gaji tak kalah,
wahai sahabat ketahuilah, tanggapan kamu itu sangat salah.

Aku seorang pelajar perubatan, masuk medik nak dapat nama,
jadi doktor harap nak glamour, jatuhku tidak mahu kamu bersama.

Aku seorang pelajar perubatan, belajar tak minat pun cuma lima enam tahun,
fikirkan pula gelaran doktor sinun, hidup terseksa sepanjang kurun.


~Jaw~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...