Rajin-rajin solat ya. n_n |
Takbiratul Ihram Selepas Imam
Seorang makmum wajib memulakan takbiratul ihram setelah imam melakukannya dengan sempurna. This is important so please take note. If a makmum says the takbiratul ihram together with the imam or at any part while the imam is still saying the takbiratul ihram or before the imam is done with the takbiratul ihram, therefore his/her prayer is invalid(tidak sah). Menurut penulis buku, orang tersebut mengikuti orang yang bukan sedang menunaikan solat kerana seorang imam belum disebut sedang menunaikan solat kecuali setelah selesai mengucapkan 'Allahu-akbar'. Jadi, selepas ini, kepada sesiapa yang melakukan perkara tersebut, diharapkan mengubahnya. Jangan sia-siakan solat kita. Letih je ikut imam tapi pahala tak dapat, bahkan solat tak dikira sah pun. Jadi kena sembahyang balik. Let's move to the next part.
Disunatkan Mengangkat Kedua Tangan Pada Empat Tempat
Diriwayatkan dari Sayyidina Ali(semoga Allah memuliakan wajahnya) : "Jika Rasulullah SAW berdiri untuk menunaikan solat fardhu, Baginda bertakbir terlebih dahulu dan mengangkat kedua tangannya setentang di hadapan kedua bahunya. Baginda melakukan rukuk. Baginda juga melakukan hal itu ketika bangkit dari rukuk. Baginda SAW tidak mengangkat kedua tangannya dalam bahagian manapun dari solatnya jika beliau dalam keadaan duduk. Demikian pula jika berdiri dari dua sujud, Baginda SAW mengangkat kedua tangannya dan bertakbir." - Riwayat Imam al-Bukhari(Hadis Sahih)
Yang jelas, para ulama' sepakat bahawa mengangkat tangan ketika ber-takbiratul ihram disunatkan, tetapi mereka tidak sepakat mengenai hal itu ketika rukuk, bangkit dari rukuk dan juga selepas bangun dari tasyahud awal. Penulis buku ini pula menyimpulkan berdasarkan hadis di atas, mengangkat kedua tangan itu disunatkan pada empat tempat. Ketika takbiratul ihram, ketika hendak rukuk, ketika bangun dari rukuk, dan ketika bangun dari tasyahhud awal bagi yang menunaikan solat sambil berdiri. Next.
Isu Memejamkan Mata
Memejamkan mata dalam solat adalah mustahab(sunat) jika perkara itu boleh menenangkan hati, membantu melahirkan kekhusyukan, dan membantu merenungi makna yang dibaca dalam solat. Apa saja yang dapat menimbulkan kekhusyukan solat maka ia dikira sunat(mustahab) dan hal itu disepakati para ulama' ahli penelitian(tahqiq) yang di antaranya ialah Imam Nawawi.
Kata Imam Nawawi : "Adapun memejamkan mata di dalam solat...maka menurut pendapat yang terbaik adalah dibolehkan dan tidak makruh jika tidak ada bahayanya. Kerana boleh jadi perbuatan memejamkan kedua mata itu mampu membantu melahirkan kekhusyukan dan mengkonsentrasikan hati. Di samping itu ia mampu mencegah pandangan liar dan menjaga daripada kekacauan fikiran."
Menurut Ibn Al-Qayyim Al-Jawziyyah, "Sebenarnya membuka mata itu tidak mengurangi khusyuk, maka itu lebih utama. Tetapi jika membuka mata itu terus menjadi penghalang kekhusyukan kerana adanya gambar-gambar yang mengganggu kekhusyukan di depannya atau yang lainnya maka dalam keadaan demikian dibolehkan dan tidak makruh memejamkan kedua mata. Menetapkan mustahab(sunat) dalam keadaan seperti itu lebih tepat dan lebih dekat dengan sendi-sendi syariat Islam dan tujuan pembentukannya daripada mengatakan makruh."
This is all for now. I will be sharing more post like this with you and I hope it will benefit us all. Thank you for reading. Selamat beramal. n_n
~Lonymous~
info yang sangat bagus ;)
ReplyDelete